Dag 11-15 – 28 mei-1 juni

Daar zijn we weer! En wat hebben we een boel meegemaakt de afgelopen dagen, ik geloof dat ik de helft vergeet te schrijven, maar dat worden dan de verhalen voor als we weer thuis zijn. Dag 11-14 stonden in het teken van de Inca Jungle Trail, onze tocht vanuit Cusco naar Machu Picchu. We hebben voor deze trail gekozen omdat de verschillende activiteiten ons erg leuk leken.

De eerste dag, 28 mei, werden we rond 6:00 uur opgehaald bij ons hotel door onze gids Maicol en de chauffeur die ons met een busje richting de plaats Aeropuerto zou brengen, een rit van ongeveer 3-4 uur. Onderweg hebben we nog ontbeten vlakbij Ollantaytambo waarna we al snel weer hoger de bergen in gingen. Bovenop een hoge berg, zo’n 4200 meter stopte de bus en konden we ons klaar gaan maken voor een mountainbike tocht, gelukkig naar beneden! Helm op, knie-, scheen-, elleboog- en polsbeschermers om, handschoenen aan en de mountainbike op. Het was een tour van zo’n 42 km door de bergen naar beneden. Aan het begin vond ik het doodeng, je gaat met een best hoge snelheid naar beneden en er scheurt af en toe een auto langs je. Maar al snel ging het prima. We daalden af in een prachtige omgeving, in de highland jungle dus veel groen, bomen, planten, vogels, vlinders. Een en al wauw! Onderweg zijn we een paar keer gestopt en vertelde Maicol, die overigens ziek was en dus halfbakken mee op reis ging, meer over de omgeving. De vallei waar we naartoe fietsten wordt gevoed door de vele rivieren die uit de bergen komen en die vaak over de weg verder naar beneden stroomden waar we doorheen konden scheuren. Rond het middaguur waren we klaar en kregen we van de reisorganisatie een lunchpakket in een typisch Peruaanse kleurrijke tas, leuk! Hierna vervolgden we onze rit met het busje naar het hostel Don Pepe in Maranura waar we al vroeg waren. Het was een klein hostel met binnenplaats van een gezinnetje. Er was verder niet veel te beleven dus dit was jammer.

We waren de enigen die op dit moment de Inca Jungle Trail geboekt hadden, dus we hadden een privetour met gids, wat zo z’n voor- en nadelen heeft. Je hebt meer persoonlijk contact met de gids, maar met een groep heb je wel meer te doen op het moment dat je vrije tijd hebt, zoals toen we aankwamen in het hostel. We hebben samen een potje zitten kaarten in de tuin, ondertussen was de finale wedstrijd van de Champions Leaque bezig die door de plaatselijke bewoners uit het dorp gevolgd werd in het restaurant van het hostel. De meesten waren overduidelijk voor Atlético Madrid, dus na de wedstrijd dropen ze snel af en vertrokken weer naar huis. Aan het einde van de middag werden we door de eigenaar van het hostel meegenomen naar zijn tuin. Hier vertelde hij dat elke bewoner recht heeft op een stuk grond waarop verschillende gewassen worden verbouwd. Dit gebeurd op ‘organische wijze’; ze laten er dus groeien wat er groeit en planten er geen dingen bij die niet door de aarde zelf worden gegeven. De gewassen worden voor eigen gebruikt geteelt, sommigen worden ook verkocht. Er stonden onder andere bananenbomen, mangobomen, cacaoplanten en koffieplanten. Elke familie heeft dus z’n eigen stuk grond die al vele generaties wordt doorgegeven. De mensen zijn er trots op en het was dan ook leuk om te zien en de uitleg erbij te krijgen. Volgens mij heette de eigenaar Manuele, maar dit weet ik niet helemaal zeker meer. Hij vroeg ons of we een demonstratie wilden zien van het branden van koffiebonen of die van de cacaobonen. We kozen voor de koffiebonen, want we zijn best wel koffieliefhebbers. Bij het huis in de tuin waren z’n oom en tante druk aan het werk. Er lagen weet ik hoeveel zakken met koffiebonen. Er stond een ouderwetse koffieboonpeller gevuld met de geplukte bonen uit de tuin; door te draaien aan de slinger werden de bonen gepeld. Daarna moesten de bonen nog uren drogen, de demonstratie zou de volgende ochtend verder gaan voor het ontbijt. Hierna zijn we teruggelopen naar het hostel waar we lekker en weer ontzettend veel hebben gegeten om daarna ons bed in te kruipen want de volgende dag stond een lange wandeling op het programma.

De 29e begon met de rest van de koffiedemonstratie. De droog geworden bonen werden in een klei bakje op het vuur gezet in de tuin en na zo’n 15 minuten roeren begon je de geur van koffie te ruiken. Hup de bonen van het vuur af en in een ouderwetse molen werden ze met de hand vermalen. Hierna kregen we onze verse koffie, lekker! We hebben ontbeten en stapten een taxi in met Maicol om zo’n 20 minuten later afgezet te worden beneden aan een bergpad. Daar begon onze wandeling van zo’n 16 kilometer berg op, berg af in de jungle. We liepen langs diepe afgronden over smalle paadjes een gedeeltes van de echte Inca Trail. Oef! Naar boven toe was af en toe best zwaar door de hoogte, we liepen op zo’n 1500 meter en dat voel je als inwoners van de lage landen al snel aan je ademhaling en hartslag. Maar wat een prachtige tocht met mooie uitzichten over de vallei. Onderweg stopten we bij een klein barretje met een capibara en papegaai en we zagen een paar apen, maar wel allemaal in ‘gevangenschap’ als huisdier. Tijdens de wandeling zagen we grote miljoenenpoten, heel veel vlinders en vogels en een witte harige rups; deze rups is gevaarlijk, bij aanraking zwel je op en heb je veel pijn, wat je je niet kan voorstellen bij een klein beestje dat er zo fluffy uitziet. Na de lunch vervolgden we de wandeling langs de rivier waar we nog een aantal keer over enge, half ingestortte bruggen moesten en met z’n 3en in een bakje aan een soort kabelbaan naar de overkant moesten zwiepen. De rivier en het gebied eromheen verandert elk jaar door de regen in het regenseizoen. De wandeling zat er bijna op toen we nog een oude spoortunnel door moesten van zo’n 150 meter, het was er pikkedonker en je rook de vleermuizen die zich er schuil hielden. We kwamen moe en bezweet rond een uur of 4 aan bij de hot springs van Santa Teresa waar we een verfrissende duik konden nemen en konden relaxen. Heerlijk! Daarna zijn we naar het hotel daar gebracht en savonds nog uit eten gegaan met Maicol.

De 30e stond sochtends het ziplinen op de planning. Hier hadden we erg naar uitgekeken en het was dan ook super om te doen. Aan een kabel zoefden we van de ene berg naar de andere over de rivier. In allerlei houdingen hingen we aan de kabel. Bij de derde baan kwam ik wel aan de overkant, maar ik had schijnbaar zoveel vaart dat ik weer terug de baan op zwiepte 😂 ik moest gered worden! Als het goed is, heeft Fran dit met de gopro vastgelegd dus we zijn benieuwd naar de beelden. Daarna reden we naar Hidroelektrica waar we te voet verder liepen naar Aguas Calientes. Maicol had er de behoorlijk de vaart in, pfoe! De enige route die je daar kan lopen is langs het spoor wat nog steeds in gebruik is. Twee keer per dag rijdt er een trein van Aguas Calientes naar Hidroelektrica, maar die hoor je al van verre aankomen. De route loopt om de bergen Machu Picchu en Wayna Picchu heen, we konden van beneden al kleine stukjes van een van de zeven wereldwonderen zien liggen en zagen hoog in de bergen tussen de ruïnes kleine poppetjes staan en flitsen van de vele fotocamera’s. We zouden zo’n 3-3.5 uur over de wandeling doen, maar waren al na 2.5 uur in Aguas Calientes waar we nog met z’n 3en geluncht hebben. Maicol heeft trouwens een bijzonder iets, in elke zin zegt hij minstens drie keer: you know so. Je kan je voorstellen dat we ons in moesten houden hier niet elke keer om te moeten gaan lachen. Na de lunch hadden we vrije tijd en konden we uitrusten voor de lange en spannende dag erna.

Jaaa de 31e stond dan eindelijk het bezoek aan Machu Picchu op het programma! Dit betekende vroeg op, 3:30 uur 😱 om 4 uur liepen we richting de bushalte waar al een aantal mensen stonden te wachten voor de eerste bussen om 5:30 uur. De rij werd al snel langer en langer, ook zagen we een boel bikkels die lopend naar boven zouden gaan, een tocht van zo’n 10 km de berg op. Wij stapten in de tweede bus en stonden als een van de eersten voor de poorten van de Inca stad te wachten om om 6:00 uur naar binnen te mogen. Wat een ervaring al! We kregen een tour van Maicol van zo’n 2 uur door Machu Picchu, toch wel een heel bijzondere plek. We vinden het alleen allebei best raar dat er zo weinig over bekend is en er verder niet zoveel onderzoek naar gedaan wordt, het is toch juist iets super interessants?! Rond 8 uur namen we afscheid van Maicol, hij ging weer terug naar Cusco en wij hadden nog de tijd om Machu Picchu mountain te beklimmen maar zagen dit niet meer zo zitten. We hadden behoorlijk wat spierpijn van de dagen ervoor en waren ook best moe. We hebben nog wat gerelaxt boven op de berg met uitzicht op Machu Picchu, een stempel in ons paspoort gehaald (ja dit kan, lekker toeristisch, maar he we zijn hier waarschijnlijk maar een keer) en daarna zijn we wel teruggelopen naar Aguas Calientes in plaats van de bus te hebben genomen. We hadden immers nog de hele dag, want onze trein naar Ollantaytambo vertrok pas aan het begin van de avond. We zijn gaan lunchen en waren kapot dus terug naar het hotel waar we de korte nacht hadden doorgebracht. We konden nog voor een paar uur een kamer boeken waar we even onze ogen dichtgedaan hebben en hebben gedoucht. Daarna nog wat gegeten en hup de slome, slome trein in naar Ollantaytambo waarvandaan we met de bus verder zijn gegaan naar Cusco. Uiteindelijk waren we rond 22:00 uur weer in El Balcón in Cusco met een nog mooiere kamer dan de vorige keer, super groot met een balkon en uitzicht op de stad. We hebben heerlijk geslapen in het hoge bed waar ik op moet springen om erin te komen 😂

Vanmorgen hebben we de briefing gehad voor onze volgende meerdaagse tocht naar nationaal park Manu. Jaa jaa, we gaan vanaf morgen echt de jungle in. Voorlopig lijkt het erop dat we weer een privetour krijgen, maar dat zien we morgen pas echt als we om 5:30 uur worden opgehaald. Spannend, we kijken ernaar uit!

Tot snel! F&F

Een gedachte over “Dag 11-15 – 28 mei-1 juni

1. Super leuk om te lezen Florianne!! Ik heb de Lares Trail gelopen naar de Machu Picchu en wij hadden ook een privé tour! Gaaf dat jullie de jungle in gaan, dat hebben wij niet gedaan daar! Ik kijk uit naar je volgende verslag en ik zal je vorige eens terug lezen! Leuk om alles terug te herkennen! Have fun & safe travels! Xxx Ella